Presse

 PSYKOLOGI 02/2012

7 veje til mere nærvær

Nærvær sætter kulør på tilværelsen. Du bliver mere tro mod dig selv, mere modig, handlekraftig og ikke mindst mere fri. Vi guider til mere nærvær og mindre stress.
Af Sofie Kempf

Livet leves lige nu! Når du er til stede i nuet, mærker du livet på
godt og ondt. Smerte, sorg, vrede, seksualitet, glæde, kærlighed kan være
forbudte følelser, der kan forstyrre dig i en travl hverdag. Men det er vigtigt
at give følelserne opmærksomhed, da de hjælper dig til at mærke dine behov
og dine grænser. Så kan du også være mere for dig selv og din omgangskreds.
Vi tilbringer rent faktisk 80 procent af vores tankevirksomhed i fortiden
og fremtiden og kun 20 procent i nuet, men det behøver ikke være sådan.
Nærværsspecialist Sofie Kempf guider dig.

1. Beslutningen. Første trin for at styrke dit nærvær er at beslutte dig for, at du vil være mere til stede i det, der foregår i dig og omkring dig. I begyndelsen er du nødt til
at vælge det bevidst. For at huske på din beslutning kan det være en god idé at
placere forskellige remindere rundt omkring. Sæt hemmelige tegn på toilettet, sæt et mærke i din bil, eller på din hoveddør, så du bliver husket på din beslutning, inden du træder indenfor i dit hjem. Skriv ned hvad det vil give dig at være mere til stede i dit liv, så du har en klar motivation til at træne dit nærvær.

2 Mærk din krop Du er nærværende, når du har din opmærksomhed indadtil og udadtil i ligelig balance. Indadtil mærker du din krop, dine sanser og registrerer dine følelser og tanker. Udadtil er du opmærksom på de omgivelser, du færdes
i, og de mennesker, du omgås. For at styrke din opmærksomhed hjælper det at trække vejret frit og dybt, idet åndedrættet styrker din evne til at mærke dig selv og dermed andre. Har du travlt, kan vejrtrækningsmusklerne blive anspændte, og det kan være svært at trække vejret dybt.

3 Stop op. Din krop og dit åndedræt er fysisk, og noget du altid har, derfor kan de fungere som et anker for din opmærksomhed og en indgang til nærværet. Ved brug af dette anker, kan du skabe et stop i tankemylderet. Mærk, hvordan dit åndedræt
føles. Ret herefter opmærksomheden mod din krop, og tjek, hvordan den har det. Gør det uden at analysere. Vend herefter atter opmærksomheden mod omgivelserne og nu med styrket nærvær. I begyndelsen tager det ca. to – fem minutter at få opmærksomheden vendt indad. Med tiden kan du gøre det samtidig med, at du taler med en person. Prøv at lav et stop, når du har rigtig travlt og oplev, hvordan dit fokus styrkes.

4 Det fantastiske suk. Sukket hjælper dig hjem til dig selv, det giver dig et øjebliks pause og en fantastik mulighed til at skifte fra fravær til nærvær. Det dybe suk løsner let op for spændte muskler i krop og bryst, som en travl hverdag skaber. Sådan sukker du: Ånd helt ud og ånd så lidt mere ud. Træk herefter vejret dybt, så din bug, ryg og lænd og til sidst brystet udspiles. Hold ikke vejret, men giv straks slip så al luften kommer ud gennem din mund i et lettelsens suk, sørg for at være afslappet i kæberne (hold
dem let adskilte). Lad der gerne være lyd på sukket. Stop et øjeblik og mærk, hvilken effekt sukket havde. Og gentag eventuelt. Det er godt at sukke flere gange dagligt, og særlig godt når der er meget fart på.

5 Vær nysgerrig. Vær åben over for andre mennesker og situationer, også dem du kender rigtig godt. Træn dig selv
i at se det nye ved personen. Lyt til, hvad de egentlig siger frem for at lade tankerne rulle, allerede når du tror, du ved, hvad de vil sige. Din anerkendende nysgerrighed åbner dit sind op. Du vil lægge mærke til flere nuancer og nye sider ved kendte situationer. Du vil også opleve, at de mennesker, du taler med, åbner mere op, når de bliver mødt med nærværende, anerkendende nysgerrighed.

6 Smelt spændingerne. Pres knæet ned mod brystet, så det peger modpunktet mellem brystvorten og armhulen. Hold presset gerne to-tre minutter. Øvelsen kan godt ’bide’ i lysken, det skyldes spændinger. Brug dit åndedræt til at slappe helt af og lade spændingerne ’smelte’. Du vil opdage, at smerten mindskes, når du slapper af og ånder frit. Stille og roligt øger du
presset på benet. Stræk forsigtigt benet, træk vejret ned i maven, og mærk effekten. Gentag med modsatte ben.

 

7 Skab indre ro.

Tag fat om venstre lår, og træk venstre ben ned mod brystet. Kan du ikke få fat om venstre ben, brug da et håndklæde som armforlænger. Du vil mærke strækket på højre baglår og balle. Bliv liggende i to-tre minutter, gerne længere, og ’smelt’ ind i øvelsen, før du skifter ben. Brug altid dit åndedræt aktivt, sådan at du for hver udånding kan
mærke, at du slapper mere af. Træk stille og roligt benet nærmere brystet. Nærværsøvelse seks og syv løsner op, så du bedre kan trække vejret og mærke din krop.

Nærværsspecialist Sofie Kempf giver effektive individuelle sessioner og
gruppeforløb for øget balance, livsglæde samt forebyggelse og behandling
af stress. Der arbejdes med krop, sind, vejrtrækning og kommunikation.
www.theverymoment.dk

 

 Artikel på Oestrogen.dk d. 5.11. 2010

Få livsglæde gennem nærvær
Vi har talt med nærværskonsulent Petra Sofie Kempf om øgede problemer med nærvær i dag, hvilket har betydning for dit arbejdsliv og privatliv. Hun har et særligt tilbud til Oestrogens læsere.

FREDAG 5.11.2010 07:11 – AF REDAKTIONEN
Vil du gerne sætte tempoet ned, være til stede i dit liv og samtidig nå det, du skal?

Nærværskonsulent, coach og kropsterapeut Petra Sofie Kempf tilbyder nu det eksklusive nærværskursus Tag livet i hånden og få mere livsglæde til alle Oestrogens læsere, hvor du kan få 10 procent rabat, hvis du reagerer inden den 10. november. Hun har udviklet redskaber i forhold til at øge selvværd og mærke livet.

Vi har talt med hende om manglen på nærvær hos det fortravlede moderne menneske.

Stigende samfundsmæssigt problem
Der er et stigende problem med nærvær i dag ifølge nærværskonsulent Petra Sofie Kempf, der er indehaver af Indehaver af Core Energy, det tidligere  The Very Moment.

Det øgede pres kan mærkes på arbejdspladser og i privatlivet, siger hun:
Livet leves lige NU, derfor er det tragisk at gennemsnittet af os bruger 80 – 85 procent på ikke at være i nuet. I stedet bruger vi vores liv på at være frustrerede over, at situationer er anderledes, end vi ønsker, at bekymre os om fremtiden og planlægge i et væk. Nogle gange er vi så grebet af det arbejde, vi laver, at vi glemmer at løfte hovedet og se, hvad der foregår omkring os.”

Nærværskonsulenten forklarer, at det betyder, at vi overser muligheder, og vi behandler vores omgangskreds ud fra, hvordan vi tror, de er, og hvad vi tror, de har brug for, frem for at kigge på dem, stille spørgsmål og lytte til hvad de egentlig siger og udtrykker:
Hvis vi virkelig er til stede i kommunikationen, ville vi undgå et væld af konflikter og spare en masse tid på at finde ind til kernen i kommunikationen, idet den i nærværet vil træde tydeligt frem.”

Mærket det på egen krop
Petra Sofie kempf har selv ligget på motorvejen, før hun begyndte at specialicere sig i nærvær.

Resultatet var ikke rart, svimmelhed, nedtrykthed, træthed, dårlig søvn, afmagt og dårlig overskud til min datter. Var det dét livet gik ud på, spurgte jeg mig selv. Og jeg tog så beslutningen om at ændre alt og tage ansvar for mit eget liv og livsglæde.”

Petra Sofie kempf begyndte at give slip på fortidens frustrationer og fremtidens bekymringer og planlægning og i stedet træde ind i nuet. Hun oplevede at kunne skabe resultater på et helt andet niveau, og selv eksperter i mindfulness er at finde på hendes kurser.

Flere bruger nærværsterapi til at styrket balancen mellem hovede og krop. Andre henvender sig fordi de er ramt af stress, eller en livskrise. Du kan også bruge nærværsterapi til at styrke selvværd, gennemslagskraft og få ro og overblik.”

Travlhed giver overload i hjernen
Nærværskonsulenten Petra Sofie kempf vil gerne være med til at forebygge, at vi bliver ved med overse os selv og vores behov. “Resultatet ser vi tydeligt: Vi bliver mere stressede, deprimeret og syge. Vores børn kæmper ofte forgæves på at blive set som de er. Og al den travlhed skaber overload i hjernen og sætte sig i vores krop og i vores vejrtrækning. Mange mennesker mærker ikke deres krop og har kun en overfladisk vejrtrækning.
Vejrtrækningen er bindeled mellem hjerne og krop, og det har kedelige konsekvenser, hvis vi ikke bliver mere opmærksomme på dette i vores travle hverdag.
Når vi ikke kan trække vejret, kan vi derfor have svært ved at mærke vores krop og de signaler, den sender os. Så går vi glip af at mærke livet, og det er trist, for når vi mærker livet, bliver vi glade og får overskud.”

Find din livsglæde og indre ro
Som led i at være mere tilstede i nuet, anbefaler Petra, at man søger dette igennem kropsarbejde i form af dybdegående massage, opmærksomhedsøvelser, vejrtrækningsarbejde, fysisk træning og arbejde med nærvær. Hertil kommer udviklende samtaler, coaching og refleksion.
Hun understreger, at nærvær er en kilde til livsglæde og ændrede handlemønstre:
Når du er nærværende, er du til stede der, hvor livet foregår, nemlig NU. Du mærker livet med alle dine sanser og det giver glæde og overskud og tilsammen en øget livsglæde.

 

Artikel fra Hillerøds Posten d. 29.3. 2010

Vær nærværende og undgå stress!

I hverdagen i et stadigt mere hektisk samfund, oplever mange mennesker at blive overvældet af stress. Petra Sofie er kommet til Hillerød for at gøre os mere nærværende, så stressen ikke får overtaget.

Tekst & foto: Mia Lundholm
Petra Sofie Kempf har været selvstændig siden 2008, men startede op i de lyse lokaler i Frederiksgade 2A på 2. sal i februar måned i år. Her fik jeg en sessions nærværsterapi, for at smage lidt af Petras medicin for sjælen. Hendes firmanavn ‘The very moment’ understreger budskabet om, at være til stede i dette øjeblik.
Petra Sofie har været igennem et langt uddannelsesforløb, hvor hun både har gjort karriere som sygeplejerske, aerobicinstruktør, coach og projektleder. Men efter at have opdaget kropsbehandlingen ManuVision, har hun fået en aha oplevelse. På baggrund af uddannelsen som ManuVisionstræner, og med afsæt i hendes øvrige uddannelser, har hun udviklet en ny tilgang til, hvordan hun kan hjælpe folk der føler at de står et sted i livet, hvor de ikke kan fortsætte ud af den samme vej som de befinder sig på. Hun hjælper med at lære at mærke efter og være til stede i dette øjeblik. En metode der giver overskud og overblik til lære at stoppe op nyde livet, uanset hvor du er.
“Skal folk nå helt ud til kanten, før det stopper? Jeg vil gerne nå at bremse dem inden de når så langt,” siger Petra Sofie. Og i et stadigt mere hektisk samfund oplever Petra Sofie en stor imødekommenhed, når hun taler med private og firmaer om den voksende stress og folks manglende evne til at stoppe op og mærke efter. Fornemmelsen er generel, betingelserne er at vi skal arbejde hurtigere og være mere effektive, og det giver mange mennesker stress.
“At være nærværende betyder ikke at man arbejder langsommere. Men det er vigtigt at vi har os selv med,” siger Petra Sofie, og understreger at folk ofte oplever at blive mere effektive, når de er nærværende. Når du er fuldt tilstedeværelse i dette øjeblik, kan du finde indre ro, skabe nyt, få energi, styrke din intuition og blive målrettet og præcis i dine handlinger og i din kommunikation.

Min oplevelse
Mine hænder og fødder summer, jeg har fået varmen ud i hele kroppen. Petra Sofie har trykket, pulseret og bevæget min krop i næsten en time. Hver en fibre er vågnet efter en lang mandag på kontoret. Ansigtsfarven har i løbet af den time på briksen ændret sig fra bleg til sund. Det næste døgn sveder jeg, som jeg aldrig har svedt før.
”Nogle får hovedpine dagen efter, fordi der sker en udrensning af kroppen”, fortæller Petra Sofie mig. Ingen hovedpine, men jeg sveder tran. Om natten overvælder mine drømme mig. Mareridt vækker mit sind, og jeg fornemmer at min krop er i gang med en større hovedrengøring.
De følgende dage er sindet anderledes vågent. Jeg tænker over Petra Sofies gode råd om balancen i kroppen. I kraft af tilværelsens mange daglige udfordringer lader jeg mig også rive med, og bruger en masse unødig energi på at skumle over langsomme billister, bande over cyklen der er punkteret eller spekulere længe over en uhensigtsmæssig kommentar. Jeg husker på Petra Sofies ord om vejrtrækning og længes tilbage efter en ny session, for at få genopfrisket og genfortalt, hvordan man sætter punktum og drager nytte af at accepterer tingene som de er.
På Petra Sofies hjemmeside kan du læse mere om nærværsterapi www.theverymoment.dk. Du kan også oplev hende kombinere ManuVisionstræningen med motion i Enjoy fitness den 10. april kl . 11-13.

 

 

 

 

Kom i kontakt